Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ

Teacher blog

Όταν αναφερόμαστε στον ρόλο του εκπαιδευτή Κραβ Μαγκά συνήθως πάει το μυαλό μας στην εκμάθηση κάποιων τεχνικών αυτοάμυνας σε παιδιά και ενήλικες.

Είναι όμως μόνο αυτός ο ρόλος του;

Φυσικά και όχι. Αντιθέτως, μάλιστα, τα καθήκοντα που προκύπτουν είναι πολυσύνθετα.

Ο εκπαιδευτής είναι πρώτα και κύρια παιδαγωγός. Αυτό σημαίνει ότι επιδρά στη συνείδηση του ασκούμενου προς μια ορισμένη κατεύθυνση. Τον διαμορφώνει, θα λέγαμε, ως άνθρωπο σε έναν ορισμένο βαθμό.

Η συμπεριφορά του προς τους μαθητές αφήνει βαθιά το στίγμα της στο μυαλό τους. Αν ο εκπαιδευτής μεροληπτεί σε βάρος κάποιων μαθητών, αν είναι αυταρχικός απέναντί τους, αν κάνει ρατσιστικά σχόλια, αν τους απαγορεύει να ρωτάνε και να κάνουν λάθη τότε όλα αυτά θα εντυπωθούν στο μυαλό των εκπαιδευόμενων ως κάτι το φυσιολογικό, ως κάτι το θεμιτό, εν τέλει ως στάση ζωής.

Για να μπορέσει κάποιος να επιδράσει προς μία προοδευτική κατεύθυνση πρέπει και ο ίδιος να είναι ανάλογα διαπαιδαγωγημένος άνθρωπος και όχι απλά γνώστης των τεχνικών του Κραβ Μαγκά. Θα πρέπει να μπορεί να κοιτάει τους μαθητές του κατάματα, με καθαρό βλέμμα. Να είναι έντιμος και να τους εμπνέει με τη στάση του. Να καλλιεργεί τις αξίες της ευγενούς άμιλλας, της τιμιότητας και της αγάπης για τη μάθηση. Να τους παρακινεί να υπερασπίζονται τα όνειρά τους και να διεκδικούν το δίκιο τους. Να μη «σκύβουν» αλλά να στέκονται περήφανοι απέναντι στον καθένα. Να μη «σωπαίνουν» όταν έρχονται αντιμέτωποι με τη λεκτική, ψυχολογική, σωματική ή και σεξουαλική βία. Να μην παραδίνονται στις δυσκολίες της ζωής αλλά να παλεύουν…

Φυσικά όλα τα παραπάνω δεν μπορούν να μεταλαμπαδευτούν στους ασκούμενους απλά με ωραία κηρύγματα. Αντιθέτως χρειάζεται συνειδητή, καθημερινή προσπάθεια και φυσικά το προσωπικό μας παράδειγμα. Αυτό αποτελεί για εμάς τους εκπαιδευτές μια βαριά ευθύνη την οποία οφείλουμε όμως να αναλάβουμε.

«Πρέπει να γίνουμε αυτό που περιμένουμε», δηλαδή, όπως λέει και ο Ναζίμ Χικμέτ, «οι άνθρωποι που οδηγούν τους ανθρώπους σε καλύτερες μέρες».

Νίκος Σταμελάτος

Εκπαιδευτής IKMF